screenshot

Sonimus SonEQ – darmowy korektor

SonEQ, darmowa wtyczka bazująca na na analogowych urządzeniach z poprzedniej epoki.  Dobrych korektorów nigdy za dużo szczególnie, że nie wszystkie wszędzie się sprawdzają. Equalizer ten podzielony jest dwie sekcje: korektor i przedwzmacniacz. Sekcja korektora oparta jest na dwóch urządzeniach: Pultec EQ i A550. O ile Pultec to chyba najbardziej znany korektor na świecie, to nie mam pojęcia czym jest A550. Może ktoś podpowie?

Patrząc na wtyczkę od razu orientujemy się, że styl korektora Pultec został użyty tutaj do kontroli dolnego zakresu częstotliwości, z tak dobrze znaną wszystkim funkcją zbijania (Attenuate) i podbijania (Boost) częstotliwości 20, 30, 60 i 100 Hz. Jest to oczywiście charakter półkowy (shelf). Środek korektora jest parametryczny w zakresie od 150 Hz do 4kHz  a góra, znów półkowa, kontrolowana jest od 6kHz do 15Hz skokowo. Użyteczną cechą tego korektora jest filtr górno i dolnoprzepustowy,. Szczególnie dół jest tutaj newralgiczny, bo przy zbytnim podbijaniu niskich częstotliwości, biorąc pod uwagę półkowy charakter korekcji, narażamy się na stworzenie problemów w najniższym zakresie częstotliwości. Możemy tego nie słyszeć, ale ten zakres również będzie miał wpływ na przykład na odpalanie kompresora wepniętego po tym equalizerze.

screenshot

screenshot

SionEQ ma dwa stopnie saturacji. Saturacja nie jest modelowana w oparciu o urządzenia analogowe, lecz została dostrojona przez programistę wedle uznania. Według mnie Diego Toritto potrafi ocenić, co brzmi dobrze, dlatego możemy mu zaufać. Pierwszy stopień saturacji uzyskujemy poprzez zwiększenie sygnału wejściowego (Input). Drugi stopień saturacji jest na sekcji przedwzmacniacza – gałka Drive.  Ten drugi stopień jest połączony z exciterem basu, dlatego jeśli chcesz saturacji, lecz bez podbijania niskich częstotliwości to trzeba użyć gałki Input. Sekcja przedwzmacniacza oferuje jeszcze efekt psychoakustyczny Woow, wprowadzający zniekształcenia fazowe, który przy niepoprawnym użyciu może wykluczać nam niektóre częstotliwości z sygnału, zatem nie dotykaj, jeśli nie jesteś przekonany, że wiesz co robisz. Poza tym, nie jest to efekt najwyższych lotów i moim zdaniem zbędny.

Wątpliwe, że nie masz wśród swoich wtyczek korektora typu Pultec, ale nawet jeśli, nie zaszkodzi sprawdzić. Korektor ten moim zdaniem doskonale sprawdzi się na stopie, basie, czy na niskich syntetycznych brzmieniach i powoduje on, że sygnał jest ciepły i okrągły. Bardzo muzyczna wtyczka.

Sonimus SonEQ