Cockos Reaper 5 - garść subiektywnych argumentów

Cockos Reaper 5 – garść subiektywnych argumentów

Lista programów DAW do tworzenia muzyki obecnie jest imponująca: Protools, Logic, Cubase, Reason, Ableton Live, Studio One, Bitwig, Sonar, Digital Performer – to te najbardziej popularne. Do wyboru do koloru, dla każdego wedle potrzeb i zasobności portfela. Zapytaj proszę na forum realizatorów, beatmakerów, który jest najlepszy i możesz lecieć po popcorn, ponieważ dyskusja szybko się nie skończy. Czołówka DAW od lat jest niezmienna i ma szeroką rzeszę użytkowników, czyli Protools, Cubase i Logic a reszta poducentów stara się o podium i wciąż dodaje coraz to nową funkcjonalność do swoich aplikacji. W tłumie aspirujących do czołówki jest też Cockos Reaper, który jeszcze nie ma szans na zaciętą rywalizację, lecz ma potencjał aby zagrozić liderom.
Reapera przez lata nie brałem poważnie, ale czasy się zmieniły. Reaper wydoroślał i szybko przekonał mnie do przesiadki. Przygodę z muzyką zaczynałem w erze Fastrackera 2, potem był Acid, Fruity Loops i Cubase, którego używałem całe lata do momentu przesiadki na Logica. Ostatnie aktualizacje Apple spowodowały, że zacząłem się mocno rozglądać. Choć wcześniej testowałem już Reapera, dałem mu ponownie szanse, poświęciłem kilka chwil na jego poznanie i w konsekwencji przesiadłem się. Oto dlaczego.

Prędkość

Reaper ładuje się w kilka sekund. Jak każdy program skanuje pluginy i uruchamia projekt – robi to wyjątkowo szybko. Imponujące! Do tego, zaskoczyła mnie również szybkość pracy w tym programie. Na początku oczywiście wymagał on przyzwyczajenia się i dostosowania niektórych komend, przypisania skrótów klawiszowych, lecz po czasie moja praca znacznie przyśpieszyła i porównuję tutaj prędkość do Logica, który ponoć jest mistrzem szybkości. Jest to dla mnie bardzo ważne, aby DAW po jakimś czasie stał się niezauważalny i taki właśnie jest Reaper.

Stabilność

Przez lata, bez względu na szybkość mojego komputera od czasu do czasu Logic raczył mnie sławetnym komunikatem przeciążenia. Apple Logic overloadRównież i Cubase czasami sprawiał problemy przy większych sesjach, lecz bardzo rzadko. Reaper natomiast od startu nie sprawia mi żadnych kłopotów, nie zacina, nie przycina, nie myśli nad uruchomieniem silnika, po prostu działa i nie muszę co chwila zaglądać do ustawień programu i karty (RME), aby dostosować parametry.

Elastyczność

Pierwszą rzeczą, na którą każdy początkujący Reaperowiec powinien poświęcić kilka chwil jest dostosowanie wyglądu Reapera. Jak żaden inny DAW, Reaper pozwala nam swobodnie dostosować wygląd za pomocą skórek (jest ich mnóstwo), jak również pozwala na rozmieszczenie poszczególnych elementów programu tak jak chcemy. Jest to bardzo istotna cecha. Dla przykładu możemy zmieniać pozycję belki z podstawowymi przyciskami transpozycji i tempa, lub też możemy zmieniać funkcjonalność kanałów w zależności od charakteru aktualnie wykonywanych zadań. reapertracksettingsReaper, jak każdy DAW, umożliwia przypisanie dowolnej kombinacji skrótów klawiszowy i każdy powinien wykombinować własne, które są mu najbardziej potrzebne. Co więcej Reapera można rozszerzyć instalując dodatek SWS.

Cena

To niewątpliwe bardzo dobry argument za tym aby przesiąść się na Reapera. Licencja ze zniżką do 60 USD przysługuje, jeśli spełnisz kilka warunków: używasz programu indywidualnie, lub używasz programu komercyjnie, lecz twój przychód nie przekracza sumy 20 000 dolarów rocznie, lub jesteś nauczycielem, lub używasz dla celów organizacji non-profit. Wg mnie większość miłośników produkcji audio będzie spełniała te warunki a ci, którym przychód przekracza 20 000 $ rocznie i tak od dawna siedzą na Protoolsie.

Aktualizacje

Kupując Reapera masz gwarantowane aktualizacje do końca cyklu kolejnej wersji. Oznacza to, że jeśli kupisz Reapera 5, który dopiero co rozpoczął cykl, będzie mógł na tej jednej licencji korzystać z tej i kolejnej wersji programu Reaper 6 do końca jego cyklu. Co ważne, aktualizacje Reapera pojawiają się często i są one odpowiedzią na zgłoszenia użytkowników, zatem możemy mieć pewność, że wszelkie bugi zostaną załatane zanim Cockos zabiorą się do dodawania nowych funkcji.

Łatwość obsługi

Tak, Reaper jest łatwy w obsłudze. Nawet bardzo łatwy. To co odstrasza wielu użytkowników to pozorna trudność w opanowaniu tego programu. Takie też i ja miałem wrażenia na początku jego użytkowania i użytkowanie Reaper wymagało ode mnie odrobiny elastyczności i porzucenia nawyków z innych DAW. Gdy tylko zagłębiłem się w to, jak Reper funkcjonuje, w pełni przejąłem ten „workflow”. Do tego ustawiłem skróty klawiszowe do najbardziej potrzebnych zadań, co znacznie przyśpieszyło moją pracę.

Cockos Reaper 5

Porady

Zebrałem kilka porad dotyczących Reapera, które znacznie ułatwiły mi poznanie tego DAW. Większa część pochodzi z The Reaper Blog.

#1 Jeśli chcesz zamknąć jakieś okienko wciśnij ‚esc’ – znacznie szybciej niż klikanie myszką.

#2 Możesz przeciągnąć z listy  efekt VST i upuścić na jakiś element audio, aby obrabiać tylko ten element. Bardzo pomocne podejście obiektowe do audio.

#3 Używaj grupowania śladów! Reaper sam już zadba o prawidłowe ich podłączenie.

#4 Chcesz wysłać kanał na inny? Złap za ikonkę routing i upuść na docelowym kanale. Dziękuję.

#5 Pluginy można posegregować w folderach. Łatwiej się wtedy połapiesz, gdzie są Twoje ulubione pluginy.

#6 Każde okienko uruchomionej wtyczki w prawym rogu jest pokrętło mix, gdzie możesz dostosować stosunek „suchego” do „mokrego” sygnału nawet jeśli dana wtyczka nie posiada takiej funkcji.

#7 Chcesz przesunąć audio? Zrobisz to bez przesuwania obiektu: alt + przesuń kursorem.

View post on imgur.com

Nie ma co ukrywać, Reaper zrobił nam mnie wrażenie i myślę, że na Tobie też może jeśli poświęcisz mu więcej niż kilka chwil. Moją intencją nie jest przekonanie wszystkich do przesiadania się teraz, od zaraz – raczej niemożliwe, ale Reaper to z pewnością alternatywa, którą warto rozważyć. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można wydać na sprzęt do studia 🙂